14 Mayıs 2011

Felsefe Ağır İş

Elinize ciddi bir kitap alıp okumaya başladığınızı hayal edelim. "Ciddi kitap" diyorum çünkü o kitap bir felsefe kitabı; içinde bir dolu kelli felli amcanın adı ve fikiri geçiyor. Derin bir nefes alıp, sayfaları okumaya başlıyorsunuz. Ciddi fikirler....ciddi sözler....şöyle şeyler yazıyor örneğin:

"...Deneyciliğin ve bilimin onca zaferine rağmen pek çok insan hala bazı sıra dışı olayları doğal nedenlerin sonucu yerine mucize olarak kabul etmeye devam etmektedir. Kuşkucu İngiliz deneycisi David Hume bir şeyin mucize olduğuna inanmadaki tek rasyonel temel, diğer bütün açıklamaların mucizden daha ihtimal dışı olmasıdır, demiştir."

Nasıl gidiyor? İçiniz şişmeye başladı değil mi? O zaman devam edelim:

"Diyelim ki adamın birisi saksıya dikili ve Aida operasından aryalar söyleyebilen bir palmiyesi olduğunu söylüyor. Hangisi daha ihtimal dışıdır? Saksıdaki palmiyenin doğa kurallarını çiğnemesi mi, adamın deli olduğu veya dalga geçtiği ya da bir takım maddelerin etkisinde kaldığı mı? Hume buna, "Geçiniz," diyecektir.Adamın kandırılmış veya gerçeği çarpıtmış olma ihtimali doğa yasalarının çiğnenme ihtimalinden daha yüksek olduğundan Hume, bir mucizenin gerçekleştiği sonucuna varılacak hiçbir şart öngöremeyecektir."

Hayattasınız değil mi? Azıcık daha dayanın, son cümleye geldik:

"Ayrıca, saksıya dikilmiş palmiyelerin Verdi yerine Puccini'yi tercih ettikleri gerçeğini de unutmamak gerekir."(s. 59)

:)

Evet, felsefe kitabı dediğin böyle olmalı ve son sahnede insanı can evinden vurmalı! Belki aranızda kitabın hangisi olduğunu tahmin edenler olmuştur. İsmini açıklama şerefini yine kendime bırakacağım:

Platon Bir Gün Kolunda Bir Ornitorenkle Bara Girer....

Alt başlık ise: Felsefeyi Mizah Yoluyla Anlamak....

Bu adamlara hayranım. Geçen sefer okuduğum kitaptan sonra bunu da (üstelik daha ağır konular içermesine rağmen) bir solukta, büyük bir mutlulukla ve yine yüzümde tebessümle okudum. "Eğlenirken öğrendim" diye buna diyorum. Mutlaka okuyun derim.

Güzel ve güneşli bir cumartesi dilerim.

4 yorum:

Gezi/yorum... dedi ki...

Teşekkür ederim bu kitabı listeme aldım...

Sevgi Küçük dedi ki...

Ziyaretiniz için ben teşekkür ederim. :)

Imge dedi ki...

Sevgicim taze bitti benim de.. Dün bitirdim, aynen katılıyorum yorumlarına.. ama şunu da söylemeden geçemeyeceğim ki "eğlenirken öğrenirken" işin "eğlenmek" kısmında sürekli forward mail okuyormuş gibi hissetmesem daha mutlu olurdum sanki..:)) Ankara'ya sevgiler..

Sevgi Küçük dedi ki...

:))))))))) İmgeciğim eğlenmek kısmı çin bundan daha güzel bir yorum olamazdı!! Aynen katılıyorum. Evet, öyle bir duygu veriyor ama kitap kısa olduğu için travması çabuk atlatılıyor ;)
Gönlüne sağlık canım arkadaşım. Ankara'dan da İstanbul'a sevgiler..