24 Aralık 2010

Osmanlı'nın Hayaleti


Geçenlerde Osmanlı'nın Hayaleti isimli kitabı okuyordum.

Tarihin Arka Odası'ndan tanıdığımız Erhan Afyoncu'nun bir çalışması olan bu kitabı herkese kesinlikle tavsiye ediyorum.

Neden derseniz:

1. Osmanlı tarihi ile ilgili aklınıza takılan ya da kitabı okurken "Aaa! Cidden, bu neden böyleymiş?" dediğiniz bir çok şeye rastlayacaksınız..

2. Ben cep boyunu almıştım, taşıması ve okuması çok daha kolay oldu.

3. Daha önce bilmediğiniz bilgilerin yanı sıra bildiklerinize de farklı bir bakış açısı ile bakıyor.

4. Ben her zaman insanın kendi tarihini çok iyi bilmesi gerektiğine inanırım. Doğrusuyla yanlışıyla, günahıyla sevabıyla bilmemiz lazım. O yüzden mümkün olduğunca tarihimizi okumamız lazım. Malum, tarih tekerrürden ibaret!

İtiraf edeyim Osmanlı tarihi ile ilgili çoğu kitabı okuyamıyorum çünkü bir dolu isim, savaş, tarih...imdat!

Bu kitap ise tam bana göreydi: Konular kısa kısa paragraflar halinde, okuyucuyu sıkmadan anlatılmış. Ancak, eğer tarih bilginiz benimki gibi "tarihe giriş" seviyesinden kat be kat üstte ise o zaman okurken basit bulabilirsiniz. Tıpkı BHA gibi....Sağolsun birkaç saat içinde okudu ve "yani..." dedi.

Ama ben çok şey öğrendim, üzerine düşünmediğim bir çok şeyi farkettim. Örneğin hep "matbaanın Osmanlıya girişi şu şu sebepten gecikmiştir...dincilerin baskısı...." denir ya, evet gerikafalıların kendi çıkarları için bir çok gelişmeyi dine aykırı bulup engellediği doğrudur. Bu her dinde böyledir. (Örnekleri tarihte mevcut.) Ancak kitapta bu konunun anlatımında yapılan vurgu beni çok düşündürdü:

Hadi diyelim o zamanlar kötü niyetli kişiler engelledi de o zamandan bu zamana o kadar geliştik, ilerledik, savaşlar verip Cumhuriyetimizi kurduk...Matbaamızda var. Peki, okuma oranları? Kitap satışları? Gazetelerin, peryodik yayınların tirajı nedir?

Kitapta matbaanın aslında "tutmadığını" çünkü halkımızın (hala) okumayı pek sevmediği açıklanıyor. Mantıklı değil mi?

Ayrıca ben Piri Reis'in haritalarının dünya çapında bu kadar bilindiğini, incelendiğini, meşhur kitaplara konu olduğunu da bilmiyordum.

Dedim ya, aslında bir çok şeyi bilmiyormuşum.

Okumanızı tavsiye ederim.

5 yorum:

umutluhayat dedi ki...

bu güzel öneri için çok teşekkürler canım.ayrıca cep kitaplar benimde tercihim.sevgiler.

Swotpisces dedi ki...

bu tarz kitapları çok severim, elimdeki kitap bitti, hemen alıp okumalı. :)

Sevgi Küçük dedi ki...

Umarım her ikinizde beğenirsiniz. :)
Sevgiler ve güzel haftasonları

Hülya dedi ki...

Sevgicim merhaba, yazdıklarını okurken çok merak ettim bende alıp okumalıyım. Iyı haftasonları!

Sevgi Küçük dedi ki...

Sevgili Hülya, dilerim sende kitabı beğenirsin.
Güzel bir hafta dilerim :)