26 Eylül 2010

Binbir Gece Masalları (Cilt 1/1)


Bu kez kendi görüşlerimi yazmadan önce, başka birinin kitap hakkında görüşünü yazacağım.

Kitabın girişinde Orhan Pamuk'un "Binbir Gece Masalları'nı Okusak da Okumasak da" (sf 11-14) yazısı yer alıyor. İşte oradan bazı bölümler:

"İlk seferinde Binbir Gece Masalları'nı Doğu hakkında esrarlı hikayeler okuyan bir Batılı çocuk gibi okumuştum. Bu hikayelerin Hindistan, İran ve Arabistan üzerinden benim kültürüme geldiğini; bütün çocukluğumu geçirdiğim İstanbul'un karmaşasının ve esrarının bu muazzam ve hayret uyandırıcı kitabın dokusundan ve havasından pek çok şey taşıdığını; yalan, hile, dolan, aşk, ihanet, kılık değiştirme, şaşırtmacalar ve hayret kıvrımlarıyla dokunmuş hikayelerin ruhunda İstanbulsokaklarından pek çok şey olduğunu bu ilk okuyuşta hissetmemiştim." (sf 11-12)

"....o ikinci okuyuşta bende huzursuzluk uyandıran şeyin ne olduğunu biliyorum artık. Pek çok masaldaki kadın-erkek ilişkilerinin sarsıcı derecede tekinsiz olması, kadınların ve erkeklerin durmadan birbirlerini aldatmaları, kazıklamaları, dolap çevirip birbirlerine madik atmaları beni korkutmuştu.Binbir Gece Masalları'nın dünyasında kadınlar her zaman güvenilmezdir, hiçbir zaman samimi değiller ve hep küçük oyunlar ve hilelerle erkekleri kandırırlar. ..... Kadınların hile yapıp dolap çevirmede başvurdukları en önemli silahlarının cinsellikleri olması bu korkuları pekiştirir. Binbir Gece Masalları bu bakımdan anlattığı coğrafyanın erkeklerinin en derin terkedilme, boynuzlanma ve yanlız bırakılma korkularını yansıtır." (sf 12-13)

Evet, ben Orhan Pamuk'un ikinci okuyuşunda yaşadıklarını yaşıyorum şu anda. Cinselliğe çokca ve haddinden fazla detayla yer verildiği (gerçi aksi taktirde Şehrazad Şehriyar'ı nasıl oyalayıp, kendisini ilgi ile dinlemesini nasıl sağlayabilirdi?), kadınların erkekleri "sahipleri" olarak gördükleri, onlara köleleri olduğu, sadakatlerinin göstergesi olarak bekaretlerini ve bedenlerini sundukları, hediye olarak başka erkeklere verildikleri ve onları da aynı saygı ile mutlu ettikleri (?) hatta sonrasında kimi zaman bu mutluluk vermem görevinin sonunda çılgınca aşık oldukları ilk "sahiplerine" geri döndükleri...kısaca beklentimde farklı bir içeriğin yer aldığı kitabı kimi zaman acaba kahraman kurtulacak mı merakı ama çoğu zaman utançtan kızarmış bir yüzle okudum ve bitirdim. Belki bende Orhan Pamuk'un üçüncü okumasında aldığı keyfi ikinci okumamda alırım. Gerçi ben şimdilik ilk kitabın ilk cildini okudum. Bakalım evdeki diğer 3 kitabı ne zaman okuyabileceğim.

6 yorum:

NarincE dedi ki...

Ayy bugün ben de kendime yepisyeni bir kitap aldım, ekmeğin tarihiyle ilgili. Kendime hediye vermek güzel oldu. Binbir Gece Masalları'nı nedense hiç merak etmedim bugüne kadar. Entrika? Yok yok bana göre değil.

Sevgi Küçük dedi ki...

Güle güle oku kitabını! :)
Aslında fırsat bulup bir görüşebilsek belki gene kitap bakarız birlikte? :)
Çok öpüyorum arkadaşım, kendine iyi bak.

mine dedi ki...

kendince ufak tefek masallar yazan biri olarak hala okumadım binbir gece masalları gibi bir kılasiği tamam iki kitap sonra sıradalar : ) bu arada adam smith üni.ye başladığım ilk yıllarda okuduğum bir kitaptı bölümüm işletme olduğu pek çıkmaz okuyan tebrikler
sevgiler...

Sevgi Küçük dedi ki...

Sevgili Mine, klasiklerden olduğu için kesinlikle okunması gereken bir seri ancak yazdığım gibi beklediğimden biraz farklıydı. Sanırım Batılıların Doğu erotizmi beklentisi birazda bundan kaynaklanıyor. Malum, haremler-güzel gözlü kıvrak belli dilberler vs vs filmlerde Doğuyu anlatmak içinde en fazla kullanılan şeyler.
Ayrıca yazdıklarını da merak ettim. Bloguna bakacağım.
A. Smith'e gelince...Aslında biraz kişisel meraktan birazda seninle meslektaş olmamızdan kaynaklanıyor.Yıllardır alıp okumak istediğim ve nihayet 8 ay önce almayı başardığım bu kitabı özellikle günlüğümde yayınladım.İşletme bölümü öğrencileri/mezunları dışındakilerinde okuması gerek diye düşündüğüm için buraya koydum. Genelde lisans ya da mesleki okumalarıma burada pek yer vermiyorum. Ancak genele hitap ediyorsa yazıyorum. Dur bakalım, heyecanla okumaya başladım ve tadını çıkara çıkara okuyorum. :)
Sevgiler

♥ Unicorn ♥ dedi ki...

Binbir Gece Masalları'na bayılırım,durup durup tekrar okumak gelir içimden :) doğunun mistisizmini çok iyi yansıtıyor ve insanda oralarda bulunma isteği uyandırıyor.dediğin gibi cinsellik ön planda ve her türlü hile,yalan dolan da cabası...yine de çok çekici geliyor bana,özellikle de gemici sindbad'ın seyahatleri :)

Sevgi Küçük dedi ki...

Kalanlarını okumak için biraz zaman geçmesini bekliyorum. Ama merakta ediyorum... :)