7 Mart 2010

Gözümü Rahatsız Edenler


Bundan sonra kayıtlarım arasında yeni bir başlık olacak:

Gözümü Rahatsız Edenler

Neler neler etmiyor aslında, bir başlasam yazmaya aylar sürer ama bunun yerine adım adım ilerleyeceğim. Çünkü bu konularda sizlerden destek bekliyorum. Belki hepsine katılmayabilirsiniz ama katıldıklarınızı buradan ya da istediğiniz şekilde desteklemeniz beni çok memnun eder.

İlk konuma bir çok kişi, özellikle anneler, kesinlikle katılacaktır. Hakkında defalarca yazılmış, uyarıları yapılmış bir konu. Bir defa da ben ele almıştım ama gene değinmek istedim.

Son zamanlarda farkında mısınız, fast food reklamlarının sayısı daha da arttı.

Dominos Pizza' nın espirili pizza reklamlarının ardından Burger King' in kendi içimizde gereksiz ünlü ettiğimiz iki şahsiyeti içeren reklamları başladı. Zaten McDonalds özellikle çocuk kanallarında jr menüleri ile fink atıyordu.

Son zamanlarda ise gözüme çarpan Pizza Hut reklamlarından sonra konu rahatsız etmeye başladı.

Ekonomi ve işletme okumuş biri olarak "evet, serbest piyasa bla bla..." isteyen istediğini yapar bla blaaa" diyebilirim.

Ama ben bunu demiyorum. Diyemiyorum. Burada klişe laflardan "çocuklarımız....nonnnlarrrr kiii bizzzimmm geleceğimizzzzzdirrrrr" e de girmeyeceğim. Bu sadece çocuklarımızı etkilemiyor, hepimizi etkiliyor. Bizlerde gidip yemiyor muyuz? Yiyoruz!

Şu var ki bilinçsiz anne babaların çocuğu iseniz o zaman ailece yemek yeme mekanınız fast food lokantaları (?) olabiliyor. Bu zaten ayrıca korkunç bir durum, obez nesillerden kurtulmak isteyen bazı ülkeler her zaman olduğu gibi faydalı değilde zararlı ihraçlarını gene ülkemize yaptılar. Nesil obez ve içten içe çürüyerek geliyor.

Eskiden ve kısmen şu anda "vay be! Allah ömür versin, demek yaşınız 100 küsurlarda ha?" derken ilerde "vayy be! 45 demek ha? Allah ömür versin" mi diyecekler? Muhtemelen.

Arkadaşlar, herkes seçimini yapmakta özgürdür. Ancak ne kadar sağlıklı seçimler yaparsanız o kadar sağlıklı olursunuz ve soyunuzda o kadar sağlıklı olur.

Ben seçme özgürlüğüne yürekten inananlardan olduğum için yazıda ismi geçen hiçbir firmayı reklamları için eleştirmiyorum. Ya da varlıkları için. İsteyen oradan da yemeli. Ancak, son zamanlarda reklamlarda artış (ve dolaylı olarak fiyatlarında düşüş) gördüğüm için bu tarz hızlı yemeklere talepte artış olduğunu anlıyorum.

Ve sadece uyarmak istiyorum.

Konu ile ilgili çalışmaları merak edenler için "Super size me" filmini özellikle çocuklarınızla izlemenizi öneririm. Kaldı ki birçok ülkede bu tür firmaların toplumsal tepkiler nedeni ile menülerini sağlıklı formatlara sokmaya çalıştığı da bilinen bir gerçek. Kimse bana "ay yok biz ne yapıyoruz ki?" demesin, franchising aldığı patronunun raporlarını gazete haberlerini vb okusun.

Bir de Tijen' in sayfasını takip etmeyenlere kesinlikle takip etmelerini öneririm. Gerek onun yazıları gerekse ilgili linklerle konuyu daha detaylı öğrenebilirsiniz.

İyi haftasonları

8 yorum:

öykü dedi ki...

yazını cok yerınde ve zamanında buldum
butun bı gunu dısarda gecıren bı kısı olarak
bı avm nın sınemasından cıktıktan sonra bı kahve ıcımı otırdugum yerden gecen ınsanlara baktıgımda
bı durdum
bı daha baktım
ve soyle bı kanıya vardım..
Turk ınsanı obezlıge dogru kayıyor gecen ınsanların %90 ı kılolu

ve ozellıkle cocuklar
devamında gencler
cok ffena bı boyuta dogru suruklenıyor
bunun da yegane nedenı elbettekı beslenme
yanlıs beslenme
bı kez daha
bı kere daha dıkkat
bın kez dıkkat ozellıkle anneler
senın de soyledıgın gıbı
anneler dıkkat dıyorum bende..
sevgılerımle

Sevgi Küçük dedi ki...

değil mi Öykü insanı? yazık yahu o küçücük bedenlere. evde köfte yapamıyor mu anneler? biz küçükken patates kızartması severdik, hatta köfte-patates ve de köfte-makarna ama bu durum çok daha farklı.umarım daha doğru tercihler yaparlar
sevgiler canım benim

NarincE dedi ki...

Çok şükür iyi alıştırdım benimkileri. Geçenlerde yoğundum, hastane falan. İki öğlen üst üste hazır götürdüm. İkinci gün bizim kız yemek istemedi?
- Her gün döner mi yiyceez?
-Annem işim vardı biliyorsun.
-Annee bak savsaklıyorsun yemekleri.
Bir gün işim olsa öğlen ben gelemeyeceğim, siz dışardan yiyin desem, nazın bir bin para. Alışmadılar hazır yemeğe, çok şükür!
Öyle anneler görüyorum ki, her öğlen ellerini kollarını sallaya sallaya gelirle, kantinden bir şeyler alır yedirirler çocuklara. E be kadın hiç mi yemek bilmezsin? Hiç mi çorba pişmez evinde? Bir gün de sıcak yemek getir şu çocuğa. Sonra şikayet eder. -Benim kızım yemek seçer...

Binbirçeşni dedi ki...

yazını cok sevdım ve altına bende ımzamı atıyorum...ben zaten evde reklam cıktımı tvyı kapatıyorum evet evet kapatıyorum....bız mcdonalsı cok sevmemıze ragmen:( gercekten hıcabla soyluyorum evet sevıyor4duk ama yaklaşık 1 senedır gıtmıyoruz nedenmı? gercektende saglıklı beslenmeye deger verdıgımızden.hatta fast food olan hıcbır yere gıtmıyoruz....

ben hamburgerı,tavuk köfteını vs vs vs vs evde yapıyorum ve süsleyerek servıs edıyorum..

fast fooda hayır hayır hayır.....

annemineli dedi ki...

Önce alıştırdılar,sonra zararlı olduğunu öğrendik ama geç oldu...
''Yanlışın neresinden dönersek kardır'' derler.Paylaşıma teşekkürlerrrrrrrrr.....

Sevgi Küçük dedi ki...

Neclacığım o kadar doğru söylemişsin ki, hem beslemiyorlar hem de bıd bıd çocuğu kötülüyorlar. Ama inan o kadar gıpta ettim ve o kadar takdir ettim ki davranışını, helal olsun. Keşke her anne senin gibi olsun.
Çok öptüm

Sevgi Küçük dedi ki...

Ellerine sağlık Salihacığım! Aslında evde yaptığımız herşey çok daha sağlıklı olmanın yanında çoook da leziz oluyor. E sizlerin elinizin ne kadar bereketli ve lezzetli olduğunu da biliyoruz. :)
Bende yediğimi itiraf ediyorum özellikle yurtdışında iken ve de zaman sınırım varsa menüleri tek olduğu için fast foodları tercih ediyorum. (Özellikle de yanımda götürdüğüm kaşar ve ekmek bittiyse!)

hem bu kadar zengin mutfağı olan bir ülkede aceleden sağlığı ihmal etmek doğru değil.
çok öpüyorum seni
dediğin gibi fast food a hayırrrr! :)

Sevgi Küçük dedi ki...

Zehra Hanımcığım, yorumunuzdan sonra blogunuza baktımda Necla ve Saliha'ya dediğim gibi bizler bu kadar becerikli olup bu kadar güzel yemekler yapabiliyorken hızlı "atıştırmalıklar" a ne gerek var? Ellerimize sağlık.
Ayrıca buğday salatasına dayanamammm beeenn! :)
Sevgiler