27 Şubat 2010

Büyükelçi


Kitap aralarında kitap okumak gibi garip bir alışkanlık edindim. Normalde aynı anda 2 hatta 3 kitap okuduğum olmuştu ama 5 kitaba hiç çıkmamıştım. Çok şükür hafızam iyi de "Yahu Behiç Bey (Büyükelçi kitabından) umarım Artemi Filippoviç' e (Müfettiş kitabından) haddini bildirir de Drucker (Innovation and Entrepreneurship kitabından) gereğini yapar" gibi cümlelerle kitaba dönmüyorum!!

Aslında birbirinden keyifli kitaplar olduğu için durumum bu. Şu an sabretmeyi ve önce biri ardından diğeri programı ile kitapları okumayı öğrenmeye çalışıyorum. :)

Büyükelçi, yazarı Emir Kıvırcık' ında dedesi olan Behiç Erkin hakkında çok güzel bir kitap. Kısa ve etkili.

Behiç Erkin, Kurtuluş Savaşı sırasında bir çok kişi gibi birbirinden başarılı çalışmalar yapmış ve savaşı kazanmamızda etkin rol oynamıştır. Başarılarını cepheye taşımacılıkla sağlamış (ki bu hiç de kolay bir şey değildi, o dönem herşey yabancıların kontrolündeydi) ve demiryollarının Türkleşmesinde etkin rol oynamıştır.

Uzun yıllar askerlik görevini sürdürdükten sonra devlet yönetiminde de başarılı çalışmalara imza atmış ve ardından büyükelçilik görevlerinde bulunmuştur.

Kitapta Behiç Bey' in Fransa' da büyükelçilik görevini sürdürdüğü dönemi anlatıyor. Bu dönemin özelliği ise 2. Dünya Savaşı' nın başladığı zamana denk gelmesi ve Behiç Bey' in diplomatik başarılarıdır.

O dönemde yahudilere karşı sürdürülen tavra karşı koyabilen tek diplomat ve kararlı (ayrıca "Benim ülkemde kişilere dinlerine ya da kökenlerine bakılarak ayrım yapılmaz. O yüzden Yahudide olsa kimse Türk vatandaşına dokunamaz" şeklinde haklı tavırları) ile 20.000 yahudiyi ölüm kamplarından kurtaran kişidir. Başarısı, azmi ve taviz vermez kararlılığı sayesinde yahudiler arasında bir kurtarıcı haline geldiği kadar Almanlar dahil tüm diğer ülke görevlileri arasında da saygın bir konumdadır. Sadece kendisi değil tüm Türk personel aynı durumdadır. Öyle ki Almanların yaptığı bir arama sırasında Meksika Büyükelçisinin oğlu dahi Türk diplomatların odasına "Siz Türksünüz, bu Almanlar size dokunmuyormuş..." diyerek silah saklamıştır.(sf. 163)

Gerçekten de herkesi asıp kesen ve hükmeden Almanlar sıra bize ve Büyükelçiliğimize gelince süt dökmüş kediye dönüyorlardı. Bunda etkin olan Kurtuluş Savaşı ile Türk'ün ne demek olduğunu öğrenmelerinin yanı sıra Behiç Erkin'in olağanüstü diplomatik yetenekleriydi.

Bence diplomat olacak arkadaşlarımız kadar ucundan kıyısından bürokrasiye ve yönetime bulaşan herkesin okuması ve ders çıkarması gereken bir kitap.

Ayrıca okurken "Schindler' de kimmiş" dedirtecek bir kitap. Keşke bu da filme çekilse ve herkes görse.

Keyifli haftasonları dilerim.

6 yorum:

Tijen dedi ki...

Okunacak ne cok kitap var Sevgi'cigim ya, bazen bir omur yeter mi diyorum tum okumak ve yazmak istediklerim icin.

Sevgi Küçük dedi ki...

Katılıyorum Tijenciğim, inanır mısın bugün Dost Kitabevinde buluştum arkadaşımla ve onu beklerken geçen sürede 8 ayrı kitapta kaldı aklım...Bu sadece başlangıç muhtemelen! :)
Allah sağlık versin de bizde ömrümüz oldukça okuyalım değil mi? :D

birdutmasali dedi ki...

!!!
vallahi ben 3. kitapta pes etmiştim :))
5 kitap birden !!
maşalllaah sevgici.
benim hafızama bir cila atmam lazım gaLiba :))))))))

Başak BAŞOL dedi ki...

Sevgiciiiim,

Valla sana özeniyorum.Ömrüm boyunca yapamadım şu işi...Bir kaç kitap bir arada okumayı başaramıyorum :( Zaten eğer kitap ilgimi çektiyse beni durdurmak mümkün olmuyor:=)

Sevgiyle Kal...

Sevgi Küçük dedi ki...

NuNu, sorma! İnan zorunluluktan. 2 tanesinden birini sindire sindire okuyacağım diye ara ara bakıyorum. Onun yanında bir tane normal okumam var ama arada gözüme çarpan kitap görünce hemen ona da atlıyorum. İş nedeniyle 2 kitapta öyle var. Ay bayıldım! :(
Anlayacağın mecburum. Bu ara hiçbir şeye yetişemiyorum. Günler 56 saat olabilir mi acaba? :D

Sevgi Küçük dedi ki...

Başakcığımmmmm
Dün sana uğrayacaktım nettim inatlaştı. Bugün geleyim dedim önce kendime uğrayıp soluklanınca yorumuna cevap verme fırsatım oldu. Geçmişler olsun canım benim. Ya bir daha Öykü ile seni yalnız bırakmayacağım! Bir kayboldum hep ufff olmuşsunuz!!! Kızcam ama
Çabuk iyileşin beni üzmeyin.
Dur sana geleyim bir geçmiş olsuna...