29 Ağustos 2009

Mim: Fener Alayı


Biliyorum, yarın bir çok blogda bu güzel ve önemli günü kutlayan mesajlar olacak. Kimi kısacık bir cümle ile kimi uzun uzun...

Kaç zamandır mimlenip duruyoruz; hayatımızdaki değerli şeyler, sevdiklerimiz sevmediklerimiz vs..Hadi bir mimde ben başlatıyorum.

Mimimizin adı "Fener Alayı". Küçükken ne çok severdim, bayramlarda ellerinde meşalelerle yürüyen, marşlar söyleyen o duygulu, gururlu ve birlik olmuş insan kalabalığını. Diyoruz ya kaç zamandır, bir çok şeyi unutuyoruz. Bu da unutuldu gitti. "Üff ya kim gitcek" demeye başladık. Zaten böyle böyle unutulmuyor mu bazı değerler? :(

Olsun, bizde burada yakarız meşalemizi.

Miminizin konu 30 Ağustos Zafer Bayramı. Bugün için ne düşünüyorsunuz, ne hissediyorsunuz, neden sizin için önemli onu yazın istiyorum. İster bir cümle ile, ister bir şiirden alıntı ile, ister sayfalarca. Nasıl olursa olsun. Belki böylece oturup bir kez daha düşünürüz bazı değerleri, daha iyi kavrarız ve belki kıymetlerini daha iyi biliriz.

Şimdi sanmayın ki size "Değerlerimizi yitirmeye başladığımız şu karmakarışık günlerde..." diye bir nutka başlayacağım. Hayır, amacım ne politik sorunlara değinmek, ne prim yapmak (ki aranızda bazı özel konulardan yani Atatürk gibi, Ramazan gibi, Türk olmak gibi bahsedildiğinde "reyting için yapıyor" diyecek kadar basit insanlar olmadığını biliyorum ama gene de vurgulamak istedim çünkü böyle sığ kişilikler bu ortamlarda var biliyor duyuyoruz) ne de başka şey...Böyle bir nutuk boş zaten, hepimiz belli seviyelerde, okumuş etmiş insanlarız ve görünen köy (ne yazık ki) kılavuz istemez.

Ben sadece bu özel günü daha çok insan "hatırlasın" istiyorum. O yüzden bu kez ister katılın ister katılmayın demiyorum. Katılmanızı çok rica ediyorum.

Mime katılıp mimin konusunu, bu konudaki düşüncenizi yazmanızın dışında mim fotografını (ki fotograf bir internet sitesinden alınmıştır, kendilerine durumu bildiren bir mail atmak istedim ama ulaşamadım. Allah' tan fotografta isim var) ve bu yazının linkini vermenizi rica ediyorum. Linki istiyorum çünkü yan tarafa bir Fener Alayı etiketi ekleyip katılanları tek tek yazacağım, yazılarına link koyacağım. O yüzden katılanlar ne olur bilgi versin, kimseyi atlamak istemem. Yazınızı yazıyorsunuz sonra da 10 kişiyi mimliyorsunuz. Ya da isterseniz daha çok mimleyin. Ama mimleyin ve katılın. Haydi bakalım, Fener Alayımız yürüsün. :)

Evet gelelim benim 30 Ağustos yazıma:

Yüzyıllarca adaletle milletleri/dinleri/ırkları ve halkları tek bir çatı altında yöneten, kimseyi bir şeye zorlamayan, özgürlüğe-bilime-ilime-eğitime-sanata değer veren Osmanlı İmparatorluğu son zamanlarında ilim irfandan çok hacı hocalara değer vermiş, kadınlarını evlere kapatmış, "İmalat sanayi de nedir bre deyyus?" der olmuş ve böylece zamanın gerisinde kalmıştı. Üstelik borç batağına batmış, devletin hazinesi idarecilerin keyifi harcamalarına gitmişti. (Hala Osmanlı İmparatorluğundan bahsediyorum, aklınıza günümüze dair bir şey söylüyorum gibi bir şey gelmesin! Benzerlik tamamen tesadüfidir.) İmparatorluktan kopuşlar başlamıştı. Sonunda son paylaşımı yapmak üzere büyük (?) devletler akbaba gibi saldırıya geçti. Ancak...

İşte buraya kadarını ve bundan sonrasını, yıllarca okullarda masal dinler gibi dinledik; atalarımızın bize bu vatanı bırakmak için, yokluğa rağmen nasıl canla başla mücadele ettiklerini, gözlerini kırpmadan ölüme yürüdüklerini okuduk. Bende yıllarca bunları dinledim de ne anlama geldiklerini kalın kafamın kavraması için buralara gelmem lazımmış. Burada gördüm ki gerçekten Türk olmak onurlu ve gururlu bir durum.

Size bir iki örnek anlatacağım:

Bir gün avukatımız hışımla bulunduğum odaya geldi. Kendi halkına sinirlenmiş, söyleniyordu. Ben o sırada bir şeyler okuyordum ve onun her zaman ki tavrı olduğu için (bir insan kendi halkını nasıl bu kadar aşağılar anlamasamda) sessiz sessiz bitirmesini bekliyordum. Avukatcığımız konuştu konuştu sonunda "İşte bu zihniyet yüzünden Osmanlı bizi yüzyıllarca yönetti!" diye haykırdı. O an dondum kaldım. Evet ya, benim atalarım bu insanları yüzyıllarca yönetmişti değil mi? O an duruma hiç uygun olmayacak şekilde gülmeye başladım. Ve iş arkadaşıma onayladım: Evet biz sizi yönettik di mi??

Birilerini yönetmek, hem de sömürgecilik yapmadan adaletle yönetmek bunu yüzyıllarca sürdürmek nasıl güzel bir duyguymuş. Çünkü ben hiç yönetilen olmamıştım, benim atalarım yönetenlerdi. O ana kadar bunu hiç anlamamıştım ama o gün kafama dank etti. Atalarıma sömürge olmadan bizi bugünlere getirdikleri için bir kez daha şükrettim.

İkinci örneğim geçenlerde oldu. Malum Nessebar gezim vardı. Nessebar' ın tarihini araştırırken bir yerde çok güldüm: Bulgar Hanı, ekonomik sebeplerden dolayı ticaret merkezi olan Nessebar'ı 15.000 Bizans altınına Bizanslılara satmıştı!?! Arkadaşıma dönüp sorduğumda aldığım cevap kanımı dondurdu; evet, paraya ihtiyacımız varmış satmışız. Bu kadar basit?! Ben ki bırak bir şehri elden çıkarmak bir karış toprak için canını vermiş bir halkın soyundan geliyorum, bunu anlayamam. Ne demek, para yokmuş satmışız?? E tabii durmadı çenem; "Hala ekonomik sıkıntı çekiyorsunuz istersen iyilik yapıp alıvereyim Nessebar' ı?" diyiverdim.

İşte bunlar Türk olmanın ne demek olduğunu gösteren bir kaç örnek.

Yarın Zafer Bayramımızın yıldönümü. Allah bize o zor günleri tekrar yaşatmasın. Ve bizlerin geleceği için canlarını veren tüm o değerli insanları cennetine kabul etsin.

Atatürk' ün dediği gibi:

Ne mutlu Türküm diyene!

Mimlediklerim:

5. Seda
7. Ebru
8. Esra
10. Nesli



Not: Kullanılan fotograf internetten alınmıştır.
Not 2: Blogun ana sayfasındaki Fener Alayı fotografına tıklarsanız Fener Alayı bloguna ve meşale yakanlara ulaşabilirsiniz. :)


28 yorum:

öykü dedi ki...

Sevgıcım baslattıgın bu guzel mım den dolayı senı kutluyorum seve seve katılacagım FENER ALAYINA sevgılerımle

Sevgi Küçük dedi ki...

çok teşekkür ederim Öykücüğüm. hepinizin katılımını bekliyorum. :)
öperim seni kocaman

Seda'nın Günlüğü dedi ki...

Fener alayında bende bir meşale yakacağım. En kısa zamanda yazımı bloguma yazarım canım.
Bu arada çok çok geçmiş olsun.
Sevgiler

Sevgi Küçük dedi ki...

Canımsın, çok teşerkkür ederim hem katılımın için hem de güzel dileğin için.
Şimdiden ağzına sağlık diyorum.
Sevgiler

asya selda dedi ki...

canım sıradan bir mim sanmıştım ki ne ile karşılaştım en kısa zmanda severek yayınlayacağım sevgiler

Sevgi Küçük dedi ki...

Seldacığım şimdiden çok teşekkür ederim canım benim. Kız nasıl oldu? Ben şu yaşta bu kadar dağıldıysam o küçük kuzuya kıyamam ben. :(
Çok öerim ikinizide

asya selda dedi ki...

http://asyaselda.blogspot.com/2009/08/30-agustos-diye-baslayn-yaznzla-beni.html

sevgiler:)

Sevgi Küçük dedi ki...

Seldacığım bende gördüm hemen diğer bloga link açtım. Ağzına sağlık canım benim.
Çok öpüyorum.
BAYRAMIMIZ KUTLU OLSUN ARKADAŞIM! :)

Başak BAŞOL dedi ki...

Sevgiciğim,

Bende buradayım;http://sahibinemektuplarr.blogspot.com/2009/08/30-agustos-1922-saat-1400.html

Bu güzel düşüncenden ötürü seni kutluyorum.

Sevgiyle Kal:)

Sevgi Küçük dedi ki...

Başakcığım, bir kez daha hem katılımın hem de güzel sözlerin için teşekkür ederim. İnşallah birlikte çoookk güzel bir Fener Alayı yaratacağız. Katılan herkese sonsuz teşekkürler.
Yazıların tamamı Fener Alayı blogunda.
Sevgiler

NarincE dedi ki...

Canım, başlattığın hareket bloglar arasında yayılacak belli. Yeme içme, anılar, şu bu deyince düşen çenem bu konulara gelince kilitleniveriyor.Yüzyüze olsak meramımı anlatmam daha kolay olurdu belki. Seni kırmayı hiç istemiyorum. Benim tarafta ıvır zıvır bir sürü şeyden söz ediyorum, ancak ciddi önemli konulara girmiyorum. Yeri değil diye düşünüyorum. Zira başka bir kategoride yayın yapsaydım yakışırdı, yemeğin pasta böreğin arasında iğreti duracak diye düşünüyorum. Baştan beri böyle bir ilkem var ve değişmeyecek.
Beni anlayacağını umuyor, seni öpüyorum canım.

Sevgi Küçük dedi ki...

canımsın ne demek, aşkolsun. ben kalben katıldığını biliyorum. isteğin üzerine yorumun devamını yayınlamadım ama aklım sende kaldı. ne olur arada maille de olsa bilgi ver olur mu? :(
çok geçmişler olsun.
herşey gönlünce olsun.
Bayramımızda kutlu olsun canım benim

Damak Tadı dedi ki...

Canım,eve yeni geldim ve ancak ekleyebildim..Bu güzel ve anlamlı davranışından dolayı seni kutluyorum..Hepimizin 87.Zafer bayramı kutlu olsun..


Herşey gönlünce olsun Sevgi'm..


Ayrıca geçmişler olsun canım benim..


Sevgiler..

Sevgi Küçük dedi ki...

Canım benim, herşey için teşekkür ederim. Yorumundan önce yazını gördüm, hemen diğer blogda bağlantı verdim.O kadar güzel yazmışsın ki...Gönlüne sağlık. Bayramımız kutlu olsun.Ve hep böyle coşkulu olsun inşallah.

Not: Hastalık beni geçici bir süre yatağa bağlamış olsa da zihnimi ve ellerimi zincirleyemedi henüz! :D
Duramıyorum gördüğün gibi!! ;)

asya selda dedi ki...

http://essrarengiz.blogspot.com/2009/08/30-agustos.html

canım umut dolu bir 12 yaş :)sevgiler ekle fenerimize:)

Sevgi Küçük dedi ki...

Canım benim çok sağol haber verdiğin için. Bende şimdi görmüş ve hem onu hem acı mutluluktur u eklemiştim. Bu arada doğru anladım değil mi? Esrarengiz 12 yaşında mı diyorsun!?

Sonja dedi ki...

Sevgili Sevgi,
Bag-bahce, bitkiler yada yemekler veya diger canlilar(hayvanlar) ile ilgili olan bloglarim beni hicbir zaman böyle bir aktiviteden men edemez. Yurtdisinda internet üzerinden izledigim 30 Agustos Zafer Bayrami kutlamalarini gözlerimden iki sirali yaslar akarak izledim.
Tüm ulusumuzun Zafer Bayramini kutluyorum.
Ne mutlu Türküm diyene!

Sevgi Küçük dedi ki...

Sevgili Sonja,
Sanırım bu duyguyu en iyi biz yurtdışındakiler anlarız. Her sene Ankara'da uçakların gösterilerini uzaktan da olsa izleyip gurulanmıştım da ilk kez bu kadar uzaktan izleyip hüngür hüngür ağladım.
Allah bugünleri hep böyle gururla ve mutlulukla kutlamak nasip etsin. Tekrarı olmasın ama asla unutturmasında.
Kesinlikle ve tüm kalbimle
Ne mutlu Türküm diyene
Sevgiler

asya selda dedi ki...

http://pembe-kumsal.blogspot.com/

evet canım benim yazmasını istediklerim kumsal hariç 12-15-17 yaş arası

asya selda dedi ki...

http://melankoliasln.blogspot.com/
bir 13 yaş daha:)

Sevgi Küçük dedi ki...

ya ben var ya onları öpsem mi, bağrıma mı bassam bilemiyorum! gözlerim dolu dolu...
hepsinin yazısına Fener Alayında yer verdim. yorumda bıraktım haberleri olsun diye.
E be Öğretmenim, sizler neler yetiştiriyorsunuz böyle? Allah sizden razı olsun.
çok öperimmm

asya selda dedi ki...

http://sengulceherturden.blogspot.com/

:)

Sevgi Küçük dedi ki...

canım çok sağol. şu an Şengül ve Can' dan yazılarını Fener Alayına katmak için izin bekliyorum. Hani yanlış anlaşılmalara neden olmayayım. Onun dışında görebildiğim tüm yazıları aldım. Gözden kaçanlar bana bir bilgi verirse hemen onları da eklerim.
Sevgiler

Zehra Gürgen dedi ki...

Çok anlamlı bir mim, çok teşekkür ederim...
Derin'in perievide artık fener alayında:)

www.derininperievi.blogspot.com

sevgiler

Sevgi Küçük dedi ki...

Sevgili Zehra, mesajın ve katılımın ile günümü nasıl güzelleştirdin anlatamam! :)
Çok teşekkür ederim. Büyük bir mutlulukla ekledim. Kızınıda çok öpüyorum.
Sevgiler

NarincE dedi ki...

Son kan tahlili de yapıldı. Korkacak bir şey yok. Haber vereyim dedim. İlgin için teşekkür ederim Sevgiciğim.

Sevgi Küçük dedi ki...

Ah Neclacığım ahh...Büyük geçmiş olsun tekrar. İyi haberine sevindim cidden.
Sevgiler

SERAP dedi ki...

Sevgicim bir merhaba diyeyim dedim.
Berlinden kocaman sevgiler